Rewitalizacja linii kolejowej Jelenia Góra – Legnica. Co wiemy?
Linia kolejowa prowadząca z Jeleniej Góry do Legnicy przez Lwówek Śląski i Złotoryję od lat budzi wielkie emocje mieszkańców regionu. To trasa unikatowa w skali Dolnego Śląska – z jednej strony niezwykle malownicza, wijąca się wzdłuż Doliny Bobru i pełna imponujących obiektów inżynieryjnych, a z drugiej niezwykle potrzebna lokalnym społecznościom. Od chwili, gdy w 2016 roku zawieszono ruch pasażerski między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim, mieszkańcy stracili ważne połączenie kolejowe. Teraz jednak pojawiła się realna szansa, że pociągi powrócą, choć perspektywa czasowa pozostaje odległa.
Na pytania redakcji TuKarkonosze.pl odpowiedział rzecznik prasowy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, Andrzej Padniewski. „Na linii kolejowej łączącej Jelenią Górę i Lwówek Śląski trwają prace przygotowawcze pod ogłoszenie przetargu. Wedle aktualnych planów nastąpi to w drugiej połowie 2026 roku, a wykonawca – po podpisaniu umowy – będzie miał 24 miesiące na wykonanie prac. Możemy zatem zakładać, że pociągi osobowe pojadą tą linią w drugiej połowie 2028 roku” – poinformował rzecznik.
Oznacza to, że odcinek Jelenia Góra – Lwówek Śląski, czyli fragment linii 283 ma już dość jasno wytyczony harmonogram. Równolegle przygotowywane są działania na linii nr 284, na odcinku Lwówek Śląski – Jerzmanice-Zdrój, który – podobnie jak „lwówecka” część 283 – jest w zarządzie DSDiK. To otwiera perspektywę, by w przyszłości udało się przywrócić całe połączenie z Legnicy do Jeleniej Góry.
Kluczowe jednak pozostają decyzje i inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych, bo to właśnie PLK odpowiada za odcinek Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Bez modernizacji tej części trasy nie uda się przywrócić spójnego szlaku, który połączyłby Legnicę, Złotoryję, Lwówek Śląski i Jelenią Górę. To tu rozstrzyga się los pełnej funkcjonalności całej relacji.
Analogicznie wyglądają przygotowania do przetargu na odcinku w zarządzie DSDiK Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski. Tam jednak przywrócenie połączeń na całym odcinku, o który Pan pyta, czyli od Legnicy, przez Złotoryję i Lwówek Śląski do Jeleniej Góry zależne jest od prac prowadzonych przez PKP PLK na odcinku Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. – wyjaśnia rzecznik Andrzej Padniewski.
Dla mieszkańców Lwówka Śląskiego, Złotoryi czy mniejszych miejscowości perspektywa powrotu kolei to coś więcej niż ciekawostka. To szansa na zmniejszenie komunikacyjnego wykluczenia, które przez ostatnie lata pogłębiało się wraz z brakiem pociągów i ograniczonymi połączeniami autobusowymi. Kolej oznaczałaby nie tylko wygodę codziennych podróży, ale też rozwój turystyki. Dolina Bobru i jej zabytkowe obiekty inżynieryjne od lat proszą się o nowe życie, a powrót pociągów mógłby stać się impulsem do promocji całego regionu.
Warto podkreślić, że rewitalizacja to nie szybki remont, a skomplikowany proces obejmujący mosty, wiadukty, tunele i całą infrastrukturę techniczną. Samorząd województwa dolnośląskiego od kilku lat przejmuje linie lokalne od PKP PLK, aby je ratować przed likwidacją. Linia Jelenia Góra – Legnica, rozciągająca się dziś na dwóch dawnych szlakach 283 i 284 – jest jednym z najważniejszych wyzwań tego programu.
Realny termin powrotu pociągów na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski to druga połowa 2028 roku. Jeśli jednak uda się zsynchronizować prace DSDiK i PKP PLK, w perspektywie kilku lat kolej może ponownie połączyć Legnicę z Karkonoszami. To scenariusz ambitny, ale coraz bardziej realny.
Na marginesie warto dodać, że zapytaliśmy również o ewentualne plany dotyczące połączenia Jelenia Góra – Bolesławiec przez Lwówek Śląski, czyli linii prowadzącej przez odcinek Lwówek Śląski – Zebrzydowa. Jak poinformował rzecznik, obecnie ten fragment nie posiada infrastruktury umożliwiającej prowadzenie ruchu pasażerskiego. Dyskusja wokół tego projektu jest więc jeszcze pieśnią przyszłości. Teraz najważniejsze są przygotowania do przywrócenia życia głównej osi: Jelenia Góra – Legnica.
Odcinek Lwówek Śląski – Zebrzydowa jest również w zarządzie PKP PLK i na daną chwilę nie posiada infrastruktury umożliwiającej prowadzenie ruchu pasażerskiego. – wyjaśnia rzecznik.
Wystosowaliśmy także odpowiednie pytania do PKP Polskich Linii Kolejowych, aby poznać plany dotyczące odcinka Legnica – Jerzmanice-Zdrój i dowiedzieć się, czy możliwe będzie sprawne zsynchronizowanie prac z działaniami prowadzonymi przez DSDiK. Czekamy na odpowiedź i będziemy informować naszych Czytelników na bieżąco.
Maciej Huzarewicz – Redaktor Naczelny
Źródło : Odpowiedź rzecznika prasowego DSDiK Andrzeja Padniewskiego na pytania redakcji TuKarkonosze.pl
Fot. poglądowe : Lwowek24.pl